Knjiga uživo- književnošću do razbijanja diskriminacije i prevencije nasilja
Trajanje projekta- listopad 2021.- lipanj 2022.
Razina na kojoj je projekt proveden- škole, lokalna zajednica
Sudionici- učenici 3. i 4. razreda Pomorsko-tehničke škole Dubrovnik i Ekonomsko-trgovačke škole Dubrovnik; nastavnici, stručni suradnici, knjižničari
Voditeljica projekta- Mariela Marković, prof.
Sažetak projekta-
Knjiga uživo književnošću do razbijanja diskriminacije i prevencije nasilja projekt je inspiriran programom Žive knjižnice. Živa knjižnica je program koji se provodi od 2000. godine. Prva Živa knjižnica organizirana je u Kopenhagenu 2000. godine, a od 2003. godine Vijeće Europe prihvatio je program i provodi ga, a predstavlja ga kao „alat koji želi srušiti predrasude i diskriminaciju.“ U Živoj knjižnici žive knjige su ljudi koji obično dolaze iz neke manjinske skupine i koji su spremni ispričati svoju priču. Čitatelji su zainteresirani građani koji žele provesti pola sata sa živim knjigama da bi saznali nešto o njima. Program je prepoznat kao sjajan alat u razbijanju stereotipa i počiva na pretpostavci da osobni kontakt, ali i znanje, informacije o drugome znatno smanjuje predrasude, a samim time i diskriminaciju i možebitno nasilje nad drugim i drugačijim.
U ožujku i travnju 2022. godine održane su edukacije za nastavnike, stručne suradnike i knjižničare. Održan je trening za voditelja Žive knjižnice, a edukatorice su bile članice Udruge PaRiter iz Rijeke. Ova udruga za promicanje ljudskih prava i građansku participaciju program Žive knjižnice provodi od 2015. godine, a posljednjih nekoliko godine program provodi i u školama Primorsko-goranske županije. Program je verificirao MZO i AZOO.
Projekt Knjiga uživo inačica je projekta Žive knjižnice koji je pošao od pretpostavke da su učenici u toj dobi previše osjetljiva skupina koja bi govorila o sebi i da će o ovim temama lakše govoriti govoreći iz književnih likova. Dakle, učenici jesu bili žive knjige, ali pritom su predstavljali književne likove iz književnih djela koja su čitali.
Za završnicu projekta- Živu knjižnicu s književnim likovima učenici su se pripremali kroz školsku godinu, čitajući književna djela hrvatskih autora, pišući tekstove o likovima, o djelima, istražujući teme diskriminacije, ravnopravnosti, nacionalnih, rodnih, spolnih, vjerskih manjina, proučavajući ulogu medija u formiranju stavova, raspravljajući o temama i u konačnici su metodama dramske pedagogije nastojali što više „ući“ u lik kako bi ga što bolje predstavili.
U završnici projekta učenici su održali živu knjižnicu u kojoj su žive knjige bili književni likovi koje su predstavljali učenici unaprijed odabrani i dogovoreni. Ostali učenici bili su „čitatelji“, baš kao u pravoj živoj knjižnici, Razgovor je trajao nešto kraće, 15-ak minuta da se što više učenika može izmijeniti i dobiti priliku razgovarati s književnik likovima.
Na samom kraju projekta, 20. lipnja 2022. održan je književni susret učenika s književnicom Ivanom Bodrožić. Susret je organiziran u suradnji s Knjižnicama Grada Dubrovnika, u Saloči od Zrcala u Narodnoj knjižnici Grad. U prepunoj knjižnici, u razgovoru koji je moderirala voditeljica projekta Mariela Marković, učenici su imali prilike slušati i pitati autoricu o stvaralačkom procesu pisanja, o položaju književnika danas u Hrvatskoj, o tome može li i mora li književnost biti angažirana. Autorica je govorila i o svojim romanima Hotel Zagorje i Sinovi, kćeri i na kraju je zaključila kako se svi ponekad osjećamo drugačijima i kako je potrebno stalno misliti o tome, misliti o drugima i o tome kako da ih ne povrijedimo samo zato što su po nečemu drugačiji od nas.
Projektom se program prevencije nasilja povezao s nastavom književnosti, dramskom pedagogijom, nastavom medijske kulture i građanskim odgojem.
Poveznice:
https://www.dubrovniknet.hr/
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |