„Biblioterapija – terapiju čitanjem i pisanjem“ naziv je projekta koji je financijski
podržalo Ministarstvo znanosti i obrazovanja u sklopu Preventivnih programa, a provodimo
ga u školskoj godini 2023./2024. Projekt provodimo u suradnji sa svim drugim srednjim
školama u Dubrovniku, Dubrovačkim knjižnicama, Društvom psihologa Dubrovnik,
Audiovizualnim centrom Dubrovnik i Balans centrom – udrugom za biblioterapiju i poetsku
terapiju. iz Zagreba. Voditeljica projekta je nastavnica Hrvatskoga jezika Mariela Marković.
Opis projekta:
Biblioterapije je zbog bogate suradnje knjižnica, škola, visokoškolskih institucija prepoznata
kao metoda rada koja podupire razvoj kreativnosti i potiče pozitivan stav prema čitanju,
pisanju, ali i prema sebi i drugima. Biblioterapija u nastavi književnosti, kao i u
izvannastavnim aktivnostima s učenicima, zasnovana je na ideji da je književnost medij za
uspostavljanje komunikacije sa samim sobom i sa svijetom u kojem živimo. Terapeutski
pristup obrade književnih djela tako može biti jedan od odličnih načina na koji se može
postići bolje mentalno zdravlje korisnika, u ovom slučaju – nastavnika, stručnih suradnika i
učenika.
Za razliku od kliničke, razvojna biblioterapija prvenstveno se koristi u radu s djecom i
adolescentima u obrazovnim okruženjima (knjižnice, škole, domovi). Bavi se tipičnim
problemima u djetinjstvu i adolescenciji. Knjige koje se biraju pokrivaju razvojno primjerene
teme kao što su, na primjer, samopoštovanje i identitet, prijateljski i ljubavni odnosi,
seksualnost i slika tijela u razdoblju puberteta.
Nakon čitanja knjige vodi se razgovor o raznim temama koje knjiga potiče.
Razvojna biblioterapija često se koristi u radu s djecom jer takav način rada stvara ozračje
povjerenja u kojem dijete može slobodno govoriti o svojim mislima i osjećajima, zaštićeno
metaforama i tekstom o kojem govori.
Kod adolescenata ovakvi razgovori o knjigama mogu razvijati kritičko mišljenje, ali i stvarati
ozračje u kojem se mogu iznijeti osjetljive teme srama, osjećaja manje vrijednosti ili
nepripadanja.
Razvojna biblioterapija ima nekoliko modela. Najpoznatiji su:
1. Preskriptivna biblioterapija, koja se također naziva i samopomoć, uključuje korištenje
posebnih materijala za čitanje i radnih bilježnica za rješavanje različitih problema
mentalnog zdravlja. Knjige samopomoći, koje često imaju i svoje radne bilježnice,
mogu biti dio terapije, ali se mogu koristiti i samostalno. Neke knjižnice za tu svrhu
rade popise knjiga koje se mogu koristiti za poboljšanje mentalnog zdravlja.
2. Kreativna biblioterapija koristi književnost (romane, kratke priče, drame, biografije,
poeziju) za poboljšanje psihičke dobrobiti djece i mladih. Ova metoda je korisna ako
se osoba može identificirati s likom ili situacijom te tako proći kroz katarzu do
određenog uvida u svoja i tuđa životna iskustva. Ova metoda razvija empatiju te je
posebno važna u socijalnom razvoju djeteta i adolescenta.
Projektom „Biblioterapija – terapija čitanjem i pisanjem“ želi se prije svega educirati
nastavnike Hrvatskog jezika, stručne suradnike, knjižničare i psihologe kako bi oni bili
spremni raditi s učenicima na njihovom rastu i razvoju.
Ciljevi projekta – učenici i nastavnici će:
poboljšati svoje mentalno zdravlje
povećati samorazumijevanje i samoopažanje
osvijestiti svoje životne izbore i kako ih mijenjati
povećati osjetljivost za interpersonalne odnose
osvijestiti životnu orijentaciju
razviti kreativnost i izražavanje
ohrabriti pozitivno mišljenje i kreativno rješavanje problema
ojačati komunikacijske vještine, osobito vještine slušanja i govorenja
ujediniti različite aspekte osobnosti zbog psihičke cjelovitosti
osloboditi presnažne emocije i osloboditi se napetosti
pronaći novo mišljenje kroz nove ideje, uvide i informacije
donositi bolje životne izbore
osjetiti oslobađajuću kvalitetu ljepote života
razgovarati s književnicima, kako bi naučili kako oni biraju teme i stvaraju likove
Ostvarene aktivnosti (prema planiranima):
Edukacija za nastavnike:
15 – 17. ožujka - Balans, centar – udruga za biblioterapiju i poetsku terapiju
(20 sati predavanja i radionica na kojima je sudjelovala Mariela Marković,
voditeljica projekta)
2. svibnja - radionica „Osnove biblioterapije“, voditeljica Anja Kučan Buterin
(radionica za nastavnike i stručne suradnike)
8. srpnja – Županijsko stručno vijeće učitelja i nastavnika Dubrovačko –
neretvanske župnije – predstavljanje, diseminacija projekta (Mariela
Marković) i predavanje i radionica „Razvojna biblioterapija“, voditeljice:
Ivana Bašić i Iva Šišak (Balans centar)
Radionice za učenike:
29. veljače – radionica s književnikom Kristianom Novakom (prisutni
učenici svih dubrovačkih srednjih škola)
7. svibnja – radionica s profesoricom Anitom Peti – Stantić (učenici 1.R
razreda)
15. svibnja – radionica na SRO (voditeljica Mariela Marković i Tena Erceg
Milković – Društvo psihologa Dubrovnik)
18. svibnja – radionica s književnicom Monikom Herceg (učenici svih
dubrovačkih srednjih škola)
3. lipnja – radionica na satu Hrvatskoga jezika (3.R, voditeljica Mariela
Marković)
Književni susreti sa suvremenim hrvatskim autorima:
29. veljače – književni susret s književnikom Kristianom Novakom
17. svibnja, književni susret i književnicom Monikom Herceg
Iz medija:
https://www.dkd.hr/novosti/kristian-novak-odusevio-dubrovcane-ali-i-oni-njega
https://www.dkd.hr/novosti/kristian-novak-odrzao-radionicu-pisanja-sa-srednjoskolcima
K.N. 5.JPG
K.N.1.jpg
K.N.2..jpg
k.n.3.JPG
k-n-4.jpg
Kri.Novak.JPG
Kristian Novak..jpg
M.H.1..jpg
M.H.2.jpg
M.H.3.jpg
M.H.4.jpg
M.H.6.jpg
M.H.7..jpg
Monika Herceg.jpg
Stantic 4.jpg
Stantic 1..jpg
Stantic 2..jpg
ZSV 1.jpg
ZSV 2.jpg
ZSV 3.jpg
441152569 769276545338391 2699446571630343142 n.jpg
425396461 728042066128506 8373414900042234109 n.jpg
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |