Živa knjižnica – kad ljudi postanu knjige, a ljudske sudbine priče
Nastavno na prošlogodišnji program/projekt koji je uspješno proveden („Knjiga uživo- čitanjem protiv diskriminacije i razbijanja predrasuda“) čiji je cilj bio upoznati učenike i nastavnike s metodama žive knjižnice, namjera je ovogodišnjeg projekta bila uvesti „pravu“ živu knjižnicu, u kojoj knjige neće biti književni likovi, već stvarne osobe i njihove ljudske sudbine. Projekt je realiziran u suradnji s Ekonomskom i trgovačkom školom Dubrovnik, Dubrovačkim knjižnicama i Društvom psihologa Dubrovnik, a financiralo ga je Ministarstvo znanosti i obrazovanja u sklopu Preventivnih programa. U projektu su sudjelovali volonteri, naši sugrađani i učenici i nastavnici naše škole, Ekonomske i trgovačke škole, kao i učenici i nastavnici Turističke i ugostiteljske škole i Gimnazije Dubrovnik, zaposlenici Dubrovačkih knjižnica i psiholozi iz Društva psihologa Dubrovnik.
Živa knjižnica posebna je inovativna metoda, koja preko aktivnog dijaloga osvješćuje i educira o ljudskim vrijednostima i ljudskim pravima, potiče raspravu o stereotipima i predrasudama u društvu, te isto tako doprinosi razvoju volonterstva u organizacijama i lokalnim zajednicama.
Živa knjižnica od ostalih se knjižnica razlikuje u jednom bitnom segmentu – u Živoj knjižnici knjige su ljudi: pojedinci/ke sa zanimljivim životnim pričama, koje su spremni podijeliti s drugima. “Čitanje” je zapravo razgovor sa živom knjigom kroz koji se otkriva realnost života “knjiga” i upoznaje njihov način suočavanja s predrasudama i stereotipima koji su vezani uz neki od njihovih identiteta. S obzirom na to da svi nosimo različite identitete, osobe uključene u Živu knjižnicu odaberu identitet na temelju kojega se suočavaju s predrasudama i stereotipima i o njemu govore.
Metodu žive knjižnice razvila je danska omladinska organizacija Zaustavi nasilje (Foreningen Stop Volden), kao dio aktivnosti koje je ponudila posjetiocima glazbenog festivala Roskilde, 2000. godine. Odmah nakon održavanja prve Žive knjižnice postalo je jasno da su potencijali ove metode neizmjerni, a ova inovativna metoda je privukla i pažnju Vijeća Europe koje ju je uvrstilo u svoje preventivne programe.
Ove je godine pet naših sugrađana, volontera, pristalo biti živim knjigama. Tako su naši učenici imali priliku razgovarati s osobom u kolicima, svećenikom, pripadnikom LGBTQ+ zajednice, djevojkom koja je odlučila roditi dijete u srednjoj školi i bivšom ovisnicom. Naslovi živih knjiga bili su: „Onaj tip u kolicima“, „Dijete rodilo dijete“, „Neka rade to u svoja četiri zida“, „Tako pametan i mlad, a pop“ i „Iz ropstva u slobodu“.
Prije same žive knjižnice, koja se održala 10. svibnja 2023. u Gradskoj knjižnici ogranka Lapad, kroz nastavu Hrvatskog jezika, Politike i gospodarstva, Etike, Vjeronauka razgovaralo se o temama diskriminacije i ljudskih prava, a osim toga, u suradnji s Društvom psihologa, održane su dvije pripremne radionice za naše učenike. Na pripremnim su radionicama učenici razgovarali o ljudskim pravima, o Deklaraciji o ljudskim pravima, o tome kako nastaju predrasude i koliko nas ograničavaju, ali i pravilima ponašanja u Živoj knjižnici.
Osim toga održane su i dvije pripremne radionice za volontere – žive knjige i knjižničare – na kojima su upoznati s onim što se od njih očekuje i ne očekuje.
Kroz Živu knjižnicu prošlo je 60-ak naših učenika i svi su učenici imali priliku razgovarati sa svih pet živih knjiga.
U sljedećoj fazi projekta, 16. svibnja 2023. u Gradskoj knjižnici ugostili smo hrvatsku književnicu Olju Savičević Ivančević s kojom su srednjoškolci i njihovi nastavnici imali prilike razgovarati o njezinom novom romanu Ljeta s Marijom, ali i ponajviše o temama kojima smo se bavili u sklopu projekta – o stereotipima, predrasudama, o feminizmu, ženama u književnosti, ženama književnicama i ženskim likovima.
U lipnju su učenici imali evaluacijsku radionicu iz koje je vidljivo da je projekt postigao izuzetno veliki uspjeh, da se učenici vesele novoj fazi projekta i da žele ponovno sudjelovati i nadaju se većem broju živih knjiga. Iz evaluacijske radionice vidljivo je da se postigao glavni cilj projekta - povećanje osjetljivosti za marginalizirane skupine u društvu i u konačnici sprečavanje nasilja uzrokovanog predrasudama i strahom od različitoga.
Realizacijom projekta ostvarili su se ishodi kurikuluma međupredmetnih tema Osobni i socijalni razvoj, Građanski odgoj i obrazovanje i Uporaba IKT-a. Također, ostvarili su se ciljevi i ishodi preventivnih programa škola sudionica projekta.
Projekt je privukao pozornost svih lokalnih medija čime je prepoznat kao projekt koji je od iznimne važnosti za zajednicu i kao projekt koji se treba nastaviti i proširiti na druge škole i na cijelu lokalnu zajednicu.
Poveznice:
Fotogalerija:
http://ss-pomorsko-tehnicka-du.skole.hr/fotogalerija?show=album&id=19
Poveznice na društvene mreže škole:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100067681561640
Poveznice – mediji:
https://www.youtube.com/watch?v=6jTmqLL6OBc
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |